Chcesz inwestować w modę? Sektor mody jest jednym z najważniejszych sektorów gospodarki. Ponadto, jak zobaczymy, istnieje kilka międzynarodowych korporacji skupionych na samej modzie oraz inne, mające rozgałęzienia w innych sektorach, które walczą w tym konkurencyjnym świecie o przejęcie modowego tronu. Jak wygląda ranking sektora? Jak ewoluował w ostatnich latach? Jak można w niego inwestować?
Ranking mody
Być może pierwszym aspektem jest określenie, jak wskazaliśmy, czy firma działa wyłącznie w sektorze mody, czy wręcz przeciwnie – angażuje się w inne obszary swojej działalności.
W każdym razie, zgodnie z tym, co się umownie rozumie, na czele rankingu sektora, według najnowszej klasyfikacji, którą znaleźliśmy w http://klubmody.pl znalazłby się Christian Dior, firma należąca do luksusowej grupy LVMH, skupiona na haute couture, ze sprzedażą przekraczającą 55 000 mln dolarów i zyskami rzędu 3 000 mln. Jest notowana na giełdzie w Paryżu, a jej obecna wycena wynosi około 80 mld euro.
Następny na liście jest lider mody masowej, skierowanej do szerokiego grona odbiorców, hiszpański Inditex, z obrotem ponad 30 mld dolarów i zyskami około 4 mld dolarów. Firma z Arteixo od lat prowadzi ostrą rywalizację z H&M i Gap o światowy tron mody skierowanej do szerokiego grona odbiorców, z której jak na razie wychodzi zwycięsko, jeśli spojrzymy na liczby.
Dzięki strategii reinwestycji i dywersyfikacji (w tym zwiększonej sprzedaży internetowej) firma posiada ponad 7000 sklepów na całym świecie i działa na ponad 200 rynkach na całym globie. Amerykańska firma TJX Cos działa poprzez ponad 3 tys. sklepów dyskontowych w USA i Europie, przekraczając również 30 mld dolarów, z zyskiem około 3 mld dolarów. Jej akcje notowane są na nowojorskiej giełdzie i warte są około 75 mld dolarów.
Fast Retailing, japońska grupa, do której należy Uniqlo, przeżywa silny wzrost, przekraczając 20 mld dolarów obrotów i 1,5 mld dolarów zysków, a jej celem jest rzucenie wyzwania Inditexowi w najbliższych latach. Jej akcje są notowane na giełdzie w Tokio, a wartość rynkowa wynosi około 60 mld dolarów.
Szwedzki H&M był jednym z klasycznych rywali Inditexu, ale w ostatnich latach stracił nieco pary. Mimo to ma obroty przekraczające 20 mld euro, a zysk 1,4 mld. Jest notowana na hiszpańskiej giełdzie i warta około 28,8 mld euro.
Inny z tradycyjnych rywali Inditexu, amerykański Gap, ma obroty rzędu 16 000 mln euro, a zysk 1 000 mln. Wartość rynkowa firmy to około 5,7 mld euro.
Internetowy gigant modowy, taki jak niemieckie Zalando, ma obroty rzędu 6 mld dolarów, choć jego zysk wynosi zaledwie około 60 mln. Mimo to wartość firmy, która jest notowana na giełdzie we Frankfurcie, przekracza 11 miliardów.