Wiele sklepów posiada już system kas samoobsługowych, ale równie wiele wciąż trzyma się systemu kasjerskiego. W tym artykule wymieniamy 6 powodów, dla których kasy samoobsługowe wygrywają z tradycyjnymi kasami obsługiwanymi przez personel. Są one po prostu bardziej wydajne i prowadzą do większych zysków dla sklepu.
1. Krótsze kolejki
Kasy samoobsługowe pozwalają na obsłużenie większej liczby klientów w krótszym czasie. Skutkuje to większą ilością zakupów w tym samym czasie, a także krótszymi kolejkami. Kasy samoobsługowe szybciej realizują zakupy, ponieważ kasjer nie musi ręcznie przeszukiwać numerów produktów, aby znaleźć właściwą cenę, więc kasy te nie są zależne od czynnika ludzkiego. Krótsze kolejki to szczęśliwsi klienci, którzy prawdopodobnie będą chcieli wracać.
2. Klienci to lubią!
Klienci nie zawsze chcą rozmawiać z innymi ludźmi podczas zakupów. Dzięki kasom samoobsługowym klienci mogą kupić produkty, rozmawiając przez telefon, słuchając audiobooka lub po prostu relaksując się po pracy. Opcja wyboru języka przy kasach samoobsługowych stanowi również ułatwienie dla osób posługujących się innym językiem. Nowym trendem w handlu detalicznym są także samoobsługowe kioski. Tutaj przeczytasz o kiosku ruchu opartym na tej nowoczesnej metodzie.
3. Mniej strat
Od 30-50% wszystkich strat w sklepie spowodowanych jest kradzieżą lub czynnikiem ludzkim. W kasie samoobsługowej nie ma już ryzyka związanego z obsługą gotówki, takiego jak błędne przeliczenie kwoty w kasie, oszustwo czy kradzież.
4. Większa pojemność sklepu
Kasy samoobsługowe zajmują mniej miejsca i mogą obsłużyć o wiele więcej klientów niż zwykłe kasy, co sprawia, że są znacznie bardziej wydajne powierzchniowo niż standardowe kasy. Na tej samej powierzchni, którą zajmuje zwykła kasa, w większości sklepów można zmieścić cztery kasy samoobsługowe. Cztery razy więcej kas = cztery razy większa wydajność.
5. Zawsze wystarczająca liczba kasjerów
Wydajność kasy samoobsługowej nie jest ograniczona liczbą wolnych kasjerów, lecz liczbą dostępnych maszyn. W ten sposób zmniejsza się również wpływ czynnika ludzkiego, takiego jak choroba personelu lub okresy szkolenia nowych pracowników.
6. Oszczędność czasu dla pracowników
Korzyści to nie tylko krótsze kolejki, szybszy proces zakupu i większa przepustowość, ale także więcej zasobów ludzkich. Ponieważ Twoi pracownicy mogą przestać koncentrować się np. na obsłudze gotówki lub ciągłym doglądaniu kasy, mogą zamiast tego skupić się na uzupełnianiu zapasów na półkach, utrzymywaniu porządku w sklepie i byciu dostępnym dla klientów. W rezultacie powstaje dobrze zorganizowany sklep z uważnym personelem i klientami, którzy czują się komfortowo i są dobrze obsługiwani.